fbpx

Werkt u vanuit huis vanwege de crisis?

by in Houding juli 19, 2020
U kunt zelf veel doen om uw houding te verbeteren en spanning en stijfheid te verminderen. Hieronder staat wat informatie die kan helpen! Als uw lichamelijke klachten echter aanhouden, is het misschien verstandig om een ​​afspraak te maken met een van onze chiropractoren die verder kunnen kijken naar de oorzaak van uw klachten.
Hoe u uw houding thuis kunt verbeteren:
Velen van ons zitten urenlang achter het bureau en de computer. Zoals u waarschijnlijk merkt, is dit zeker niet het beste voor onze gezondheid en houding.
Heeft u weleens geprobeerd om rechtop achter uw bureau te gaan zitten om vervolgens weer na enkele minuten onderuitgezakt te zitten? Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van geblokkeerde gewrichten in uw wervelkolom en stijve en zwakke spieren. De geblokkeerde gewrichten kunnen we verhelpen in onze praktijk, maar de stijve en zwakke spieren kunt u zelf verhelpen!
Het tijdperk van mobiele telefoons, tablets en computers zorgt ervoor dat onze schouders en nek naar voren neigen te hangen. Dit heeft als gevolg dat de spieren in de bovenrug, de voorkant van de schouders en de nek, stijf en strak aan kunnen voelen. Ook zien we vaak dat de spieren in de middenrug en tussen de schouderbladen verzwakken.
Hier zijn vier tips die u thuis kunt doen om uw houding te verbeteren:
1. Verbeter de ergonomie van uw werkplek - pas uw bureau, computer en stoel aan
2. Blijf in beweging - las elke 15 minuten een pauze in om te bewegen en uw spieren en gewrichten los te maken
3. Strek regelmatig de strakke spieren Versterk de zwakke spieren
4. Versterk de zwakke spieren
Deze tips zijn echter niet enkel voor mensen die veel achter het bureau en de computer zitten. Iedereen kan van deze tips gebruik maken en profiteren!
De onderstaande afbeelding illustreert de algemene richtlijnen voor een optimale zithouding achter het bureau. Onthoud vooral punt 2: het belangrijkste is om in beweging te blijven! Urenlang zitten in een theoretische 'perfecte' houding is nog steeds slecht voor het lichaam. Regelmatig een pauze inlassen en bewegen is noodzakelijk.
Dit zijn enkele oefeningen die u kunt doen om uw spieren te strekken. Probeer wat beweging in uw schouders en nek te krijgen.
Het versterken van de spieren tussen uw schouderbladen helpt enorm om uw zithouding te verbeteren! Als uw spieren sterk zijn dan is het veel gemakkelijker om een goede zithouding aan te nemen. Het vermindert namelijk de belasting van uw gewrichten en helpt de omliggende spieren verder te ontspannen.
Zorg ervoor dat u tijdens het uitvoeren van deze oefeningen zoveel mogelijk de spieren tussen uw schouderbladen aanspant. Dit terwijl u de schouders zelf ontspant.
Blijf ons volgen voor meer tips en aarzel niet om contact met ons op te nemen als u vragen heeft.
Martin Dechamp, chiropractor